FREDAG FÖR MIG

Sitter (återigen) i datasalen. Har naturkunskap, men jag är klar med grupparbetet så jag bloggar lite i smyg =P Diskuterade just lite med Hedvig om kärnkraft. Jag tror inte på att Tjernobyl kan hända igen så det argumentet emot kärnkraft köper jag inte. Men jag vet för lite om kärnkraft för att kunna uttala mig om ifall jag tycker att det är bra eller dåligt så det det får ni inte veta =P

Fredag idag. Eller ja, fredag för mig, torsdag för alla andra. Jag har nämligen bara språklektioner och matte imorogn och eftersom alla de lärarna är borta så är jag ledig =D

Nu tog jag just en paus från bloggandet för att rita ett vindkraftverk åt Hedvig. Nåt nyttigt måste man ju göra =P Var var jag? Juste, ledig imorgon. Jag kan inte tänka nog på det. Lika bra att vi har det lite soft nu. Nästa vecka, vecka 40 och veckan efter det kommer vi att ha mycket att göra. Men men, det är ett senare problem.

Snart ska jag ha gympa. Orientering i tanto för alla som vill komma och hälsa på =P Sen är det egentligen porträttfotografering i skolan men det palla jag inte gå på. Så jag åker hem istället och softar järnet framför TVn eller nåt.

Ridning senare ikväll =) Bara jag inte får Alexa. Jag vill rida min Crest...eller El Paso. Så skönt att kunna till pendeln istället för att rusa järnet.

Imorgon kommer alltså min yster hem. Eftersom jag är ledig kanske jag åker ut till Bromma och möter henne. Skulle vilja shoppa lite till också. Jaja, vi får se vad som händer. Nu ska jag hitta nåt sätt att fördriva den sista kvarten här.
Puss <3

Kommentarer
Postat av: Nils Rudqvist

Hej!
Du har alldeles rätt i att en Tjernobylolycka inte kan inträffa i dagens reaktorer. Detta är på grund utav att det finns något som heter "negative feedback" som enkelt uttryckt innebär att om något går över styr så är en reaktor självreglerande vilket leder till att kärnreaktionen stoppas av sig självt.
Fråga gärna om det är något du undrar angående kärnkraften, det är alltid intressant att diskutera denna omdebatterade energikälla.
Nils Rudqvist
Kandidat i fysik
Göteborgs universitet


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback