ROM FRÅN DEN MÖRKARE SIDAN

Äntligen hemma måste jag säga! Rom är nog egentligen vad jag föreställer mig att det är...synd bara att jag inte fick uppleva det. För att göra en lång historia kort har vi bott i baracker fem mil utanför Rom på ett kloster som hade brunnit ner utan elektricitet, utan toalett och dusch, inget riktigt täcke - bara malätna filtar och jag skulle kunna hålla på ett tag till . Första natten hade vi ingen värme så jag fick sova med alla kläder jag ägde och hade på mig. Jag, Camille och Claudia kurade ihop oss tillsammans och sov under ett par laka och två filtar, för resten var upptagna.

Andra natten hade vi iallafall värme och då gick det mesta an. Tredje natten fick vi pengar av en kyrkoherde som gjorde så vi kunde sova hos ett par spanska nunnor mitt inne i stan istället. God, varför kunde vi inte ha bott där hela tiden? Där var det i allafall urfrächt så sista natten var underbar, dessutom hade vi picnic i sängen så vi slapp betala för äcklig pizza som kostade sjuttio spänn. På detta sätt la vi pengar på sånt som iallafall var gott =P

Såg alla de stora sevärdheterna, Piazza Venezia, Colosseum, Piazza Navona, Pantheon, Forum Romanumm, Fontana di Trevi, Peterskyrkan, Spanska trappan (där vinkade jag till påven. Han kom förbi i sin inplastade golfbil för han skulle lägga rosor på ett ställe för att fira en högtid som inträffade när vi ar där), Piazza del Popolo, Via Bambuini, Via della Croce osv. Skönheten förtogs dock lite av det faktum att vi hade haft samma kläder på oss i tre dagar, inget smink och inte hade duschat. Regnade gjorde det också...hela tiden typ. Har verkligen lärt mig att vi har det himla bra här hemma =P Tur att jag ska åka till Rom igen så det får en ny chans.

Har i allafall fått prata himla mkt italienska. Jag var hela gruppens tolk *lite stolt =P*. Så det var jätteroligt. HAr i stort sett inte pratat nån engelska alls.

Nu sitter jag i datasalen och gör i stort sett ingenting. Vi har egentligen spanska men läraren har  inte kommit eftersom hon sitter barnvakt åt ettorna som gör nationella prov i matte. Vi ska jobba med ett par övningar men eftersom jag inte var här igår har jag inte fått dem =( Så det är bara att vänta på att Hedvig =D ska komma så vi kan ha latin sen.
Häjjddå=P


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback