Harry Potter and the Order of the Phoenix

Gommorron =P
Haha, jag glömde ju helt bort att säga vad jag tyckte om filmen. Jag tyckte den var bra. Jag hade (Harry Potter freak som jag är, har läst dem hur många gånger som helst och kan pinsamt mycket om varje karaktär. Fråga mig vad som helst, jag kan det förmodligen =P) satt ribban lågt för att inte bli besviken. Skådisarna växer och blir allt bättre och Imelda Staunton som Dolores Umbridge var verkligen klockren, liksom Helena Bonham Carter som Bellatrix Lestrange. Filmen var väldigt ihoptryckt vilket jag inte ser som nåt dåligt utan snarare kanske positivt. Boken var ju rena bibeln och jag tycker att filmmakarna har hittat bättre lösningar på en del problem än författaren själv. Å andra sidan är det ju inte JK Rowling om det inte är lite komplicerat. Man har dock förvaltat det bra och gjort en film som alla kan hänga med i - vare sig man har läst den eller ej.
DUMBLEDORE'S ARMY

Filmen var lite mörkare än vanligt och det största krutet har inte lagts på de visuella effekterna utan på de psykologiska problemen, framförallt det faktum att Harry känner sig alltmer ensam. Detta är bra - de tidigare filmerna har varit äventyrliga sluta-lyckligt filmer och det hade varit ett antiklimax om det hade blivit så igen. Dessutom har hela bioåret bestått av storfilmer med effekter, explosioner och monster som Spider-man 3 och Pirates of the Caribbean 3 för att nämna några. Ytterligare en hade fått publiken att sucka.

Däremot hade jag velat att man lade mer krut på scenen i mysteriedepartementet. Jag minns den så väl. Att de skulle komma in i ett rum där dörrarna snurrade och de gick in i rum med hjärnor i akvarier osv. Här kom de direkt in i profetiornas sal. Dessutom hade jag velat att man fick se mer av den underbara scenografi som de använder sig av i t. ex. den tredje filmen. Umbride's kontor var dock - återigen - klockrent.

Nu längtar vi alla efter den sista boken Harry Potter and the Deathly Hallows, eller som den svenska översättningen lyder: Harry Potter och Dödrelikerna. Den utkommer den 21 juli, då var tio år sen den första Harry Potter-boken Harry Potter and the Philosopher's Stone släpptes. Den svenska översättningen får vi dock vänta på tills den 21 november.
L L L L

Kommentarer
Postat av: sofia

ska gå o se den snart:)

Postat av: Karin

förutom att jag är förkyld en JÄTTEKUL helg! var ut både fredag och lördag och nice fest i fredags.. dudå? haft det fint?

2007-07-15 @ 14:07:32
URL: http://karinolofsson.blogg.se
Postat av: Jennie

svar; haha inte kul att städa ;P Jadå, den har varit bra.. Håller knappt koll på vilken dag det är längre pga sommarlvoet :P tappar kontrollen över tid och dagar..

2007-07-15 @ 14:16:14
URL: http://knasig.blogg.se
Postat av: Minna Hokka

svar: Ja älskar den filmen spec Doris. "Du får ingen mat, du får ingen mat nej nej du får ingen mat för då ska BANTA" och " Fortsätta simma, fortsätta simma" haha

2007-07-15 @ 14:17:20
URL: http://puuccii.blogg.se
Postat av: ~Johanna~

Du har helt rätt. Jag bryr mig egentligen inte, men jag blev lite förvånad när jag låg på undervikt :P
Joo, jag har haft en bra helg, lugn men bra =)
Trött sedan stockholms resan :P
Hur har du haft det då? =)

2007-07-15 @ 14:42:53
URL: http://sayitall.blogg.se
Postat av: Natta

hihhi har en ännu mer spännande grej som hänt. läs senaste inlägget :D kram

2007-07-15 @ 20:07:06
URL: http://naaatha.blogg.se
Postat av: KTS

jäklar, är det redan ca 10 år sen? :O

2007-07-15 @ 22:53:09
URL: http://kissingtheshadows.blogg.se
Postat av: Elin

Jag tyckte den var jättebra, ha det bra!

2007-07-16 @ 10:32:35
URL: http://l0vely.blogg.se
Postat av: Anonym!

Hjälp mig!! Dom blir ju bara bättre och bättre:) Jag längtar efter den sista boken som jag måste vänta tills Julen. Jag har läst lite om handlingen om 7 den värkar jätte spännande;)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback